Thursday, July 14, 2005

مملكة البحار

أختي طول الوقت تكلّم عن الست النعامة بتاعتها، البلوج بتاعها إسمه كده. عشان كده في الأغلب نزلت عليه فاجأة الجلالة انهاردة عشان أعمل بلوج أنا كمان
وبما إن أختي إسمها الست نعامة و ابن عمي هو الحمرنب يبقى أنا يعني لازم أكون من فصيلة الحيوانات اللطيفة. وفكرت شوية مش كثير لاقيت إن أكثرحيوان بحبه هو الدرفيل وبما إني لولو فا سميت نفسي لولفين
طول عمري نفسي أعوم مع درفيل والفرصة الوحيدة إلي جاءت لي كانت وأنا في أولى ثانوي كنت في رحلة مع فصلي في نويبع وفيه هناك رجل فاقد البصر نسيت أسمه المهم الرجل ده مربي درفيل وأخذنا الأتوبيس ورحنا على هناك ووا أسفااااااه أل إيه الدرفيل كان بقاله ساعة داخل في عرض البحر ولسه مارجعش وفضلنا مستانيين الأخ الدرفيل شوية كتير لحد ما المدرس قال يالا نمشي وراح نأبي على شونة
(بالمناسبة أنا لاأعرف أصل(معاني الكلمات) هذا المثل أعرف فقط متى أقوله)
أكلمكم عن فكرتي عن الدرفيل : هو حيوان جامع بين صفات كثيرة جميلة ذكي وطيب شكله جميل وإبتسامته حلوة بتعجبني جدأً وقوي ودمه خفيف وبيعيش في جماعات ومش أي كلام في البحر يعني له شأن وصديق للإنسان
بالنسبة لي أي شيء في البحر بيكون فيه غموض وأنا بحب الغموض. البحر في حاجات كثيرة جداً لم نكتشفها بعد وأشعر دائماً بفضول شديد ناحية أعماق البحار.
وأحب الحكايات عن البحر وما فيه من كائنات حقيقية أو خرافية مثل عروس البحر والله أعلمأشعر وكأن فيي شيء من الدرفيل ولا أقصد طبعاً الصفات الجميلة ولكن شيء من روحه مش عارفة تخاريف لولفين
:))))

13 Comments:

Blogger الست نعامة said...

وظهر اللولفين للأضواء، يا هلا يا هلا :-)

3:42 AM  
Blogger Mohammed said...

الغابة نورت

7:50 AM  
Blogger Aladdin said...

أصل المثل (طلع نقبه على شونة) من اللصوص في الريف الذين كانوا "ينقبون" مخازن الغلال لسرقتها، فما واحد من هؤلاء اللصوص فضل طول الليل "ينقب" الحيط عشان يسرق المخزن كله، طلع كل "النقب" ده على "شونة" قمح، ومن هنا جاء المثل.

نورتي الغابة البلوجية يا لولفين!

1:08 PM  
Blogger أحمد said...

واااااااااااااااااااااو
إذا هل هذا معناه أن النعامه أصلها حيوان برمائى؟؟

2:35 PM  
Blogger الست نعامة said...

بعد كل ده يا ابليس ولسه ماتعرفش أصل النعامة ايه؟! طب أعمل ايه تاني؟

12:31 AM  
Blogger ألِف said...

يا أهلا وسهلا باللولفينة :)
أنا لسه راجع من نويبع حالا..يعني مش نويبع بالضبط لكن قريب منها.
أنا كمان عمري ما شوفت لولفين صاحي..مع أني شفت كائنات بحرية كتيرة من أول حصان البحر إلى أسراب البراكودة اللانهائية، مرورا بنوع عجيب من تواليتات البحر!!

2:42 PM  
Blogger S H E B A K said...

يا مرحب باللولفين
انا أعز اللالافين أوى ... زكيه و ظريفة
بس بتيجى عندى فى المرتب التانيه بعد الزرافه المغفله

4:30 AM  
Blogger حاتم النجار said...

شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة صرف صحي بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالاحساء
شركة شفط بيارات بالقطيف

2:24 PM  
Blogger شركة المنارة تنظيف منازل وفلل وموكيت وسجاد بالدمام said...

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة تنظيف فلل بالجبيل

شركة تنظيف بالجبيل

شركة مكافحة حشرات بالجبيل

شركة تنظيف منازل بالقطيف

شركة تنظيف فلل بالقطيف

شركة تنظيف شقق بالقطيف

شركة تسليك مجاري بالقطيف

شركة تنظيف بالقطيف

2:26 PM  
Blogger شركة تسويق الكترونى said...

شركة رش مبيدات بجدة
شركة رش حشرات بجدة
رش مبيدات بجدة
شركة مكافحة حشرات بجدة
شركة مكافحة الصراصير بجدة
شركة مكافحة البق بجدة
شركة مكافحة الفئران بجدة

4:01 AM  
Blogger شركة تسويق الكترونى said...

شركة تنسيق حدائق بمكة
شركة تنسيق حداق بمكة من اهم الشركات المتواجدة في مكة بل في المملكة العربية السعودية بأكمله والتي تعمل في مجال التنسيق للحداق بشكل عام على مدار عدد من السنوات، لذلك قررت شركتنا أن تقوم بأعمال التنسيق والوصول إلى أي مكان في مكة من اجل أن تقوم بأعمال التهذيب والتنظيم للحدائق ،فمهما كانت مشاكل الحدائق ومهما كانت تحتاج الحدائق في منازلكم فكل ما عليك هو الاتصال والاستعانة بأرقام الشركة المتواجدة على صفحتنا من اجل أن تقوم بكافة الخدمات التي تحتاج إليه الحدائق .
تنسيق حدائق بمكة

http://www.service-town.com/

2:33 AM  
Blogger شركة تسويق الكترونى said...

شركة نظافة بجدة
شركة نظافة بجدة شركة الياسمينة للخدمات الممنزلية أفضل شركة نظافة عامة بجدة حيث نقوم باستخدام أفضل مواد التنظيف بجدة من منظفات وادوات حديثة ونقدم خدم التنظيف بالبخار فى جدة عبر أرخص شركات تنظيف بالبخار بجدة وننظف المجالس والسجاد والموكيت والمفروشات والستائر بالبخار بجدة .
شركة تنظيف بالبخار بجدة

11:36 PM  
Blogger مركز الاختيار للطب النفسي said...

شركة تنظيف كنب في دبي
شركة تنظيف بالشارقة
شركات تنظيف المنازل الشارقة

شركة تنظيف كنب بالشارقة
شركة تنظيف فلل في دبي
شركة تنظيف الخزانات في دبي
شركة تنظيف خزانات في الشارقة
شركة تنظيف شقق في دبي
شركة تنظيف موكيت بالبخار بدبي



5:30 AM  

Post a Comment

<< Home